Jak nawiązać współpracę?
Wystarczy zadzwonić – 501 01 07 42 lub napisać e-mail: joanna.smolak@kwart.net.pl
Dyskusja może być częścią prezentacji lub odrębnym elementem szkolenia, często niezaplanowanym i wynikającym naturalnie z pytań i wątpliwości uczestników. Dyskusja jako metoda kształcenia doskonali jedną z bardzo ważnych czynności poznawczych, którą jest samodzielne i twórcze myślenie, stanowiące warunek rozumowego poznawania rzeczywistości. Dyskusja uczy także rozwiązywania problemów i podejmowania trafnych decyzji.
Jest to ćwiczenie polegające na rozwiązaniu przedstawionego problemu, zazwyczaj dość skomplikowanego. Wymaga posiadania przez uczestników wiedzy z różnych dyscyplin, a zwłaszcza wiedzy praktycznej. Opisy przypadku mogą być fikcyjne lub autentyczne, pozwalające przygotować plan działań do wdrożenia w organizacji.
Symulacja jest rozszerzonym studium przypadku, w którym cała grupa lub wybrana osoba z grupy wciela się w rolę klientów, innych partnerów na rynku itp. Uczestnicy otrzymują na wstępie informacje niezbędne do wczucia się w swoją rolę. Zaaranżowana sytuacja mogłaby z dużym prawdopodobieństwem zdarzyć się w ich praktyce zawodowej.
Technika mająca na celu wykorzystanie potencjału całej grupy do wypracowania najlepszych rozwiązań. Metoda ta bazuje na sile skojarzeń i opiera się zwykle na poniższym schemacie:
Są to bardzo popularne metody aktywizacji grupy. Stwarzają uczestnikom możliwość przećwiczenia nabywanych umiejętności w sztucznych warunkach, jednak z wykorzystaniem przykładów opartych na rzeczywistym scenariuszu. Scenki są zazwyczaj związane z przeprowadzaniem rozmów w różnych kontekstach (udzielanie porad, przyjmowanie skarg, ocena pracowników, negocjacje handlowe) i następują zazwyczaj po prezentacji trenera. Podczas scenek uczestnicy ćwiczą nowe umiejętności w bezpiecznej atmosferze i otrzymują informacje zwrotną, bardzo istotną dla uczącego się.
Często, aby zintensyfikować proces uczenia się, prowadzący proszą wskazane osoby o zaprezentowanie próbki umiejętności na forum. Cała scenka jest filmowana, a następnie prowadzący i uczestnicy dokonują jej analizy.
Jest metodą dla niedowiarków – pokazuje, że teoria, która na pierwszy rzut oka wydaje się abstrakcyjna, znajduje swoje odzwierciedlenie w codziennych zachowaniach ludzi. Trener w praktyce pokazuje więc skuteczność proponowanych wzorców zachowań i działań.
Jest to w pewnym sensie przeniesienie zachowań ze szkolenia w bardziej naturalne warunki. Przykładem może być odbywanie autentycznych rozmów przez telefon podczas szkolenia z telemarketingu (oczywiście z wykorzystaniem sugerowanych wypowiedzi) lub prowadzenia rozmowy z pracownikiem w przypadku szkolenia z zarządzania zespołem. Często próbki zachowań stosuje się także jako formę sprawdzianu lub konsultacji po szkoleniu. Trener uczestniczy na przykład w rozmowach prowadzonych przez szkolonego wcześniej pracownika.
Jest to forma stosowana najczęściej wówczas, gdy szkolenie ma charakter cykliczny. Uczestnicy otrzymują zadania do wykonania pomiędzy kolejnymi sesjami. Może to być np. nawiązanie nowych kontaktów, przeprowadzenie rozmów z klientami według nowo poznanego scenariusza, negocjowanie, wykorzystanie określonej procedury itp. Uczestnicy na kolejnej sesji szkoleniowej składają sprawozdanie z wykonanego zadania, a jego wyniki są szczegółowo omawiane.
Szkolenie to okazja do spotkania się osób mających te same bądź podobne obowiązki zawodowe. Każdy z uczestników ma za sobą różne doświadczenia, a także wypracowane na własny użytek strategie i procedury działania. Wymiana doświadczeń może więc wzbogacić wiedzę uczestników i zachęcić ich do wypróbowania nowych sposobów pracy. Wymiana doświadczeń pełni również funkcje wspierającą – poszczególne osoby przekonują się, że nie tylko one miewają trudne sytuacje w swojej pracy. Ta metoda jest również elementem wzmacniającym poczucie pewności siebie i wiarę we własne kompetencje. Uczestnicy przekonują się, że ich doświadczenia zawodowe to cenna wiedza, z której inni także mogą skorzystać.
Każdy nowy temat lub nowa umiejętność są wprowadzane w krótkim omówieniu, traktowanym jako wstęp do zajęć praktycznych. Chcemy, aby każde nasze szkolenie było maksymalnie skuteczne i praktyczne dla uczestników, dlatego trenerzy przekazują część ważnych informacji również w oparciu o odegrane scenki oraz symulacje.