Menedżer zależy od swojego zespołu, a zespół i efekty jego pracy – od menedżera. Team coaching (coaching zespołowy) to sposób pracy, w którym wspieramy zespół w podnoszeniu jego efektywności – zadaniowej i relacyjnej. Pomagamy doprecyzować cele zespołu, określić jego zasoby i ograniczenia, zbudować wewnętrzną spójność, znaleźć rozwiązania problemów i zdefiniować plan działania. W obszarze relacji modelujemy komunikację i wspieramy członków zespołu w katalizowaniu trudnych emocji. Inspirujemy do praktycznych rozwiązań.
Etapy:
- diagnoza stanu wyjściowego,
- ustalenie celów, wspólne cele i wizja,
- przeprowadzenie zespołu od stanu wyjściowego do celu.
Efektem team coachingu jest zwiększenie w uczestnikach poczucia wpływu i sprawczości. Nasz proces jest nastawiony na generowanie rozwiązań i opracowanie strategii oraz planu działań do wdrożenia w oparciu o pracę z zasobami, przekonaniami, obawami i emocjami. Rozwiązanie ma charakter systemowy – stwarzamy przestrzeń do tego, by zespół budował swoją tożsamość i planował działania z uwzględnieniem kontekstu, celów i wartości organizacji.
Przykładowe obszary do pracy podczas team coachingu:
Biznes:
- planowanie i koordynacja działań,
- raportowanie realizowanych działań – wymiana informacji; kaskadowanie informacji,
- wychodzenie naprzeciw zmianom; modyfikacja podejść i działań.
Zespół:
- omawianie spraw ważnych dla wszystkich członków zespołu; podejmowanie wspólnych decyzji; wzajemne wsparcie, zasady współpracy, rozwiązywanie konfliktów,
- rozwój komunikacji budującej zaufanie.
Rozwój:
- wymiana doświadczeń i praktyk,
- wspólne rozwiązywanie problemów,
- poszukiwanie nowych, kreatywnych rozwiązań, informacja zwrotna.