Kwart | Team coaching dla zespołu sprzedażowego

Team coaching dla zespołu sprzedażowego


Jakie było wyzwanie?
12-osobowy zespół sprzedażowy w firmie z branży finansowej osiągał niezadowalające wyniki, był bardzo skonfliktowany, a między pracownikami brakowało zaufania i panowała niezdrowa rywalizacja (np. „podbieranie” sobie klientów). Menedżer zespołu podejmował próby poradzenia sobie z tą sytuacją, ale okazały się one nieskuteczne.

Co zrobiliśmy?
Przedyskutowaliśmy z szefem zespołu i HR biznes partnerem potencjalne powody problemów i zaproponowaliśmy przeprowadzenie dla zespołu trzech spotkań team coachingowych.

Podczas pierwszego z tych spotkań daliśmy pracownikom możliwość wymienienia się refleksjami, co jest dla nich ważne w pracy zespołowej i jak wyobrażają sobie idealny zespół. Uczestnicy spotkania przekazali też sobie nawzajem informacje, które cechy w sobie cenią, a które stanowią przeszkodę we współpracy. Efektem spotkania była stworzona przez uczestników lista dobrych praktyk, które – jako zespół – chcą wprowadzić do swojej codziennej współpracy (np. bieżąca informacja zwrotna lub regularne spotkania). Na koniec pracownicy przekazali menedżerowi, który celowo nie brał udziału w spotkaniu, na co się umówili i czego od niego oczekują.

Przez kolejne 3 miesiące na bieżąco wspieraliśmy zmiany zachodzące w zespole. Po tym czasie przeanalizowaliśmy z menedżerem, co się poprawiło, a co wymaga dalszej pracy. Przygotowaliśmy drugie spotkanie team coachingowe, podczas którego pracownicy przeanalizowali, na jakim etapie rozwoju są jako zespół i jakie zasady powinni wdrożyć, by wzmacniać w sobie proaktywność i wspierać się nawzajem, np. poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń.

Na ostatnim spotkaniu widać już było duże zmiany w działaniu zespołu. Ta sesja poświęcona została analizie pracy zespołu z perspektywy strategicznej – o co pracownicy muszą zadbać, aby osiągać wysokie wyniki, czego potrzebuje od nich firma i jak chcą być postrzegani w organizacji.

Jaki efekt uzyskaliśmy?
Zespół osiąga obecnie bardzo wysokie wyniki biznesowe. Jest samosterowny – pracownicy biorą osobistą odpowiedzialność za realizację swoich celów, dbają o siebie nawzajem, motywują się do rozwoju, pojawiające się problemy rozwiązują we własnym gronie. Zmiany w zespole zostały także dostrzeżone przez innych menedżerów, którzy podkreślają widoczną poprawę współpracy z tą jednostką.

Share :
2 komentarze
  • Odpowiedz

    Can I just say what a relief to find someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You defeiitnly know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I cant believe youre not more popular because you definitely have the gift.

    • Joanna
      Odpowiedz

      Thank you very much. I love working directly with people. Writing and being a celebrity is not my specialty … yet 🙂

Skomentuj wpis